Avarijos tyrimo komisija, išsiaiškinusi „Rail Baltica“ geležinkelio rekonstrukcijos metu nuslinkusio šlaito priežastis, konstatavo, kad avarijos priežastimi tapo neįvertintos šlaitą sudarančio grunto inžinerinės geologinės sąlygos bei projektuotojų klaidos. Dėl statybos dalyvių veiklos įvertinimo Statybos inspekcija kreipėsi į VšĮ Statybos sektoriaus vystymo agentūrą.
Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos (Statybos inspekcija) 2022-08-22 gavo pranešimą apie tai, kad rekonstruojant „Rail Baltica“ geležinkelio ruožo Rokai – Palemonas – Kaunas atkarpą Kaunas – Palemonas nuslinko šlaitas. Avarijai tirti buvo sudaryta avarijos tyrimo komisija (Komisija), kurią sudarė: Statybos inspekcijos Vidurio Lietuvos statybos valstybinės priežiūros departamento, Lietuvos transporto saugos administracijos Priežiūros departamento ir Paslaugų departamento, Kauno miesto savivaldybės administracijos Statybos valdymo skyriaus specialistai bei AB „LTG Infra“ ,,Rail Baltica“ projekto vadovas.
Apžiūros metu pastebėta, kad šlaite laikosi didelis kiekis vandens, dėl kurio gruntas tampa sunkesnis. Kai kuriose vietose buvo įrengiami drenažai, atraminės sienutės, mažinamas šlaito nuolydis. Jokie sudėtingesni sprendiniai, išskyrus maksimalų leistiną nuolydį ir eroziją stabdantį tinklą, nebuvo pritaikyti.
Komisija, surinkusi faktinius duomenis, išsiaiškino, kad šlaitas nuslinko po to, kai rekonstrukcijos metu nuo jo buvo nukastas didelis kiekis grunto, o pats šlaitas padarytas ženkliai statesnis. Šlaite likęs ir vandeniu prisotintas gruntas neteko šoninės atramos geležinkelio bėgių kryptimi. Be to, rekonstrukcijos metu nuo šlaito pašalinti medžiai, kurie savo šaknimis taip pat buvo sutvirtinę gruntą.
Remdamasi turima informacija Komisija konstatavo, kad avarijai įtakos turėjo neįvertintos šlaitą sudarančio grunto inžinerinės geologinės sąlygos bei nepakankami projektiniai sprendiniai.
Komisija pateikė rekomendacijas įrengti atraminę sienutę ties naujai atsivėrusiais plyšiais ir visame nuošliaužai pavojingame ruože bei iki atraminės sienutės įrengimo stebėti šį ruožą. Taip pat pateikė siūlymą atlikti projekto ekspertizės rangovo, projektuotojo, projekto vadovo, statinio projekto vykdymo priežiūros vadovo ir susisiekimo projekto dalies vadovo veiklos įvertinimą. Statybos inspekcija dėl statybos dalyvių veiklos įvertinimo 2022-12-16 ir 2022-12-21 kreipėsi į VšĮ Statybos sektoriaus vystymo agentūrą.