Šiemet bus baigta devynerius metus trukusi Žemaitijos ir Skuodo gatvių rekonstrukcija. Miestas taps patrauklesnis, sumažės transporto kamščių, oro užterštumas, o svarbiausia – saugesni bus pėstieji eismo dalyviai.
Beveik 15 mln. 300 tūkst. litų kainavusi rekonstrukcija atlikta Lietuvos Respublikos Kelių priežiūros ir plėtros programos ir Mažeikių rajono savivaldybės biudžeto lėšomis.
Nuolat trūko pinigų
Mažeikių rajono savivaldybės administracijos užsakymu 1999 m. UAB „Urbanistika” parengė Žemaitijos ir Skuodo gatvės rekonstrukcijos projektą. Tada prasidėjo intensyvi pinigų paieška. Kaip teigia Vietinio ūkio skyriaus vedėjas Alfonsas Žiulpa, pradžioje buvo manoma, jog rekonstrukciją pavyks atlikti per ketverius metus. Tačiau netrukus pasirodė, kad kliūtys kyla viena po kitos. Nuolatinis pinigų stygius vis stabdydavo rekonstrukcijos darbus. Gatvė buvo atnaujinama atkarpomis. Darbai ypatingai strigo 2002-2003 metais, kai gatvei atnaujinti iš Kelių priežiūros ir plėtros programos gauta vos 647,138 litų.
2003 m. Lietuvos Respublikos Vyriausybė patvirtino Bendrų priemonių Mažeikių rajono socialinėms ir ekonominėms problemoms spręsti įgyvendinimo planą, į kurį buvo įtrauktas Žemaitijos ir Skuodo gatvių rekonstravimas. Plane buvo numatyta spręsti klausimą dėl reikiamų lėšų skyrimo Mažeikių rajono savivaldybės Žemaitijos ir Skuodo gatvių rekonstravimo darbams.
Paimta ilgalaikė paskola
Š.m. birželio 18 d. Mažeikių rajono savivaldybės administracija ir viešųjų pirkimų konkursą laimėjusi UAB „Mažeikių automobilių keliai” sudarė rangos sutartį Žemaitijos ir Skuodo gatvių projektui koreguoti ir pėsčiųjų bei transporto infrastruktūros rekonstrukcijos darbams pabaigti.
Rugpjūčio 29 d. Savivaldybės taryba priėmė sprendimą imti 5 mln. 800 tūkst. litų ilgalaikę paskolą Savivaldybės investicijų projektui „Mažeikių miesto Žemaitijos ir Skuodo gatvių projekto koregavimas ir rekonstrukcijos darbai” finansuoti.
Šio rekonstrukcijos etapo projekte buvo numatyta rekonstruoti Žemaitijos gatvės atkarpą tarp Sodų ir Draugystės gatvių. Rekonstruojamos atkarpos ilgis 500 m , važiuojamoji dalis — 4-ių eismo juostų, 14-os metrų pločio.
Eismas buvo nutrauktas laikinai
Projekte buvo numatyta praplatinti važiuojamąją gatvės dalį; esamoje važiuojamoje dalyje ir privažiavimuose įrengti naują viršutinį dangos sluoksnį; įrengti naują dangą autobusų stotelėse; įrengti šaligatvius bei dviračių takus, naujas vejas; įrengti gatvės naują drenažą ir rekonstruoti esamą drenažą; rekonstruoti esamą lietaus nuotekų liniją, perkeliant ir pakeičiant lietaus surinkimo šulinėlius; praplėtimo zonoje perkloti esamą vandentiekį, pagilinti jį ir išmontuoti esamus tarpinius šulinius rekonstruojamoje atkarpoje; sustiprinti esamą dujotiekį po gatvės važiuojamąja dalimi; rekonstruoti esamus elektros tinklus ir apšvietimą; Žemaitijos ir Sodų gatvių sankryžoje įrengti šviesoforo signalizaciją; sutvarkyti inžinerinių tinklų klojimo zonose išardytas dangas.
Visi išvardyti darbai buvo vykdomi užstatytoje miesto teritorijoje, šalia esamų funkcionuojančių pastatų, prie kurių statybos metu buvo užtikrintas privažiavimas. Darbų metu autotransporto eismas Žemaitijos gatve nebuvo nutrauktas, išskyrus trumpą laikotarpį, kai reikėjo sustiprinti dujotiekį po važiuojamąja dalim bei atlikti lietaus šalinėlių bei drenažo prijungimus.
Darbai buvo pradėti nuo esamo vandentiekio numatytos atkarpos (tarp Žemaitijos g. 25 ir 37 namų) perklojimo (neatjungiant esamos vandentiekio linijos) kasama tranšėja, šalia esamo vandentiekio klojamas naujas vamzdynas, atliekamas jo bandymas, atliekami perjungimai ir išmontuojami esami tarpiniai šuliniai.
Rekonstravus inžinerinius tinklus, buvo vykdomas naujos asfaltbetonio dangos įrengimas gatvės praplatinimo zonose, abiejose gatvės pusėse. Po to pradėta esamos dangos rekonstrukcija. Darbai vykdyti, laikinai uždarant vieną gatvės pusę ir nukreipiant autotransportą kita puse. Pabaigus šiuos darbus, įrengti šviesoforai, šaligatviai, veja, sutvarkyta teritorija. Įrengtas šviesoforinis reguliavimas Žemaitijos–Sodų g. sankryžoje ir dvi reguliuojamos pėsčiųjų perėjos. Sankryžoje numatytas dvifazis reguliavimas. Pėsčiųjų perėjos įrengtos su iškvietimo mygtukais. Koordinuotas šviesoforinis reguliavimas numatytas visame ruože. Pėsčiųjų eismo saugumui per visą gatvę tarp perėjų bus įrengti pėsčiųjų atitvarai (300 m).
Padaugės žalumos
Žemaitijos gatvėje įrengtos 3 visuomeninio transporto stotelės. Iš abiejų gatvės pusių nutiesti 1,5 m pločio dviračių takai ir 3 m pločio šaligatviai. Šiaurinėje gatvės pusėje prie gatvės važiuojamosios dalies įrengta 5,3 m pločio juosta, skirta įstrižam automobilių pastatymui. Čia įrengtos 66 automobilių stovėjimo vietos.
Šiaurinėje gatvės pusėje, ties įvažiavimais į kiemus, įrengtos 4 šiukšlių konteinerių aikštelės. Joms panaudotos 2–4 m pločio juostos tarp dviračių tako ir esamų automobilių stovėjimo aikštelių. Pėsčiųjų perėjose visur įrengti pėsčiųjų pandusai, kuriuose žmonių su negalia poreikiams bortai nuleisti iki važiuojamosios dalies.
Sutvarkius Žemaitijos gatvę bus suformuotas naujas žalias siluetas. Bus pasodintas 61 medis (paprastieji kaštonai ir švediški šermukšniai) ir 578 krūmai (baltosios sedulos, bumaldai bei japoninės lanksvos).
Siekiant sumažinti triukšmą prie gyvenamųjų namų pietinėje Žemaitijos gatvės pusėje, kur įmanoma, (dėl įrengtų inžinerinių tinklų) bus formuojamos medžių grupės (paprastųjų kaštonų ir švediškųjų šermukšnių), arčiau gatvės – eilė paprastųjų kaštonų, o į gyvenamų namų pusę – švediškų šermukšnių eilė. Kur dėl inžinerinių tinklų neleidžiama sodinti medžių, arčiau gyvenamųjų namų bus sodinamos baltosios sedulos krūmų grupės, o tarp važiuojamosios dalies ir šaligatvio – vidutinio aukščio japoninės lanksvos krūmų eilės.
Pėstieji gatvėje jausis saugiau
Rekonstravus gatvę, praplatinus važiuojamąją dalį, pagerės aplinkinių gyventojų gyvenimo sąlygos. Sumažės transporto kamščių ir prastovų, bus sutvarkyti šaligatviai, įrengti dviračių takai, sudarytos geros dviračių eismo sąlygos. Prie važiuojamosios gatvės dalies bus papildomai įrengta mašinų stovėjimo vietų prie prekybos centrų, kavinių, parduotuvių. Pagerėjus gatvės pralaidumui, sumažės oro užterštumas. Dėl įrengtų pėsčiųjų šviesoforų bus labiau užtikrintas pėsčiųjų eismo saugumas. Gyventojų patogumui autobusų stotelėse bus pastatyti laukimo paviljonai. Suformuoti želdiniai ne tik pagerins bendrą gatvės vaizdą, jie bus gera priemonė ir triukšmui mažinti.
Ryšių su visuomene skyrius