Sostinės šaligatviai šią žiemą prižiūrimi itin blogai. Su tuo sutinka ne tik eiliniai vilniečiai, bet ir miesto valdininkai.
Ar galėjo būti geriau? Vargu, nes nesėkmes iš anksto nulėmė su šaligatvius tvarkančiomis įmonėmis sudarytos sutartys.
Sutartys galioja trumpiau
Anksčiau sutartys su miesto tvarkymo darbų konkursus laimėjusiomis įmonėmis būdavo sudaromos penkeriems metams. Tačiau praėjusių metų lapkričio viduryje pasirašytos naujos sutartys, kurių trukmė – tik treji metai.
Specialistai teigia, kad toks laikotarpis yra per trumpas, nes konkursus laimėjusios bendrovės, žinodamos, jog miesto tvarkymo darbus netrukus gali tekti perleisti kitoms įmonėms, numoja ranka į investicijas, kurios leistų teritorijų priežiūrą vykdyti efektyviau.
Be to, miesto tvarkymo darbų konkurso sąlygos buvo tokios, kad jame galėjo dalyvauti bendrovės, neturinčios nei tokiems darbams reikalingos technikos, nei patirties.
Geriausias kiemsargis – lietus
Praėjusį savaitgalį lijęs lietus miesto šaligatvius nuvalė kur kas geriau nei sostinės šaligatvius prižiūrinčių bendrovių kiemsargiai, tad vilniečiams nebereikia slidinėti ir rizikuoti sveikais kaulais.
Tačiau sinoptikai žada, kad šiomis dienomis vėl sulauksime pūgų ir rimto šalčio, todėl savivaldybės valdininkams greičiausiai vėl teks bausti nesusitvarkančias įmones.
Po naujojo konkurso už centrinę ir antrąją vakarinę miesto dalis atsakinga bendrovė „Naujamiesčio būstas”, už pirmąją vakarinę – „Vilniaus zunda”, už šiaurinę – „Grinda”, o už pietinę ir rytinę miesto dalis – bendrovė „Aketonas”.
Mažiausiai priekaištų savivaldybė turi savo įmonei „Grinda”. Kitos bendrovės tvarkosi blogai, todėl net buvo grasinama sutartis su jomis nutraukti. „Grindos” vadovas Algimantas Vilūnas teigia, kad nieko kito ir nereikėjo tikėtis.
Per maži reikalavimai
„Su įmonėmis sudarytų sutarčių terminai yra pernelyg trumpi. Nė vienas verslininkas neinvestuos į rimtą techniką, jei žinos, kad greitai tos technikos jam visai nebereikės”, – teigė A. Vilūnas.
Pasak jo, „jei niekas nesikeis, ir po 10 metų šaligatvius prižiūrės tos pačios močiutės su beržinėmis šluotomis”.
Nors „Grindai” ši problema neiškilo, nes daug metų Vilniaus gatves prižiūrinti įmonė technikos turi užtektinai, A.Vilūnas pripažino, kad ir jo vadovaujama bendrovė su šaligatvių priežiūra nesusitvarkė taip, kaip reikėtų: „Iš esmės nesu patenkintas, nejaučiu profesinio pasitenkinimo.”
Be to, pasak „Grindos” vadovo, konkursą paskelbusi savivaldybė be reikalo nusprendė pataupyti šaligatvių priežiūrai ir sutartis pasirašė su mažesnę kainą pasiūliusiomis, tačiau dirbti nesugebančiomis įmonėmis.
„Konkurse dėl teritorijų priežiūros buvo keliami per maži kvalifikaciniai reikalavimai, jame galėjo dalyvauti bet kas atėjęs iš gatvės. Tuos darbus turi daryti įmonės, kurios turi tam tikrą apyvartą, žmonių skaičių, patirties. Kaina tokiu atveju gal ir bus didesnė, bet paslauga bus suteikta”, – svarstė A. Vilūnas.
***
Antanas Mikalauskas, Vilniaus savivaldybės Komunalinio ūkio departamento direktoriaus pavaduotojas:
Tai, kad sutartys su miesto tvarkymo darbų konkursus laimėjusiomis įmonėmis sudarytos trumpesniam laikotarpiui, buvo politinis sprendimas. Taip nusprendė miesto taryba. Bet manau, kad vasarą, kai baigsis visi tie sniegai, siūlysime tarybai sprendimą dėl sutarčių termino ilginimo. Žinoma, jei ir po to bus dirbama blogai, sutartys bus nutrauktos, nepadės jokie ilgesni terminai.
Per tuos tris mėnesius, kai galioja naujosios sutartys, negirdėjau, kad nors viena miesto teritorijų priežiūros konkursą laimėjusi įmonė būtų investavusi į naują techniką. Tik girdėjau, kad kai kurios įmonės šiek tiek technikos nuomojasi iš anksčiau miestą tvarkiusių bendrovių „Šilėja” ar „Stebulė”.