Anza

“Girstučio” pramogų ir sporto rūmų valdymo ir naudojimo koncesijos tikslingumas

“Girstučio” pramogų ir sporto rūmų valdymo ir naudojimo koncesijos tikslingumas

Kauno miesto savivaldybės taryba 2008 m. balandžio 10 d. sprendimu pritarė „Girstučio” pramogų ir sporto rūmų investiciniam projektui, kuriame numatoma, kad projekto įgyvendinimo metu bus skelbiamas koncesijos konkursas pramogų ir sporto rūmų dalies operavimui.

Su konkurso būdu parinktu koncesininku bus sudaryta ilgalaikė koncesijos sutartis dėl „Girstučio” pramogų ir sporto rūmų dalies valdymo ir naudojimo, pagal kurią koncesininkui bus suteikiamas leidimas vykdyti ūkinę veiklą, susijusią su „Girstučio” pramogų ir sporto rūmų dalies valdymu, naudojimu, priežiūra, viešųjų paslaugų teikimu, o taip pat nustatomos su tuo susijusios teisės ir pareigos.

Pagal Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo 5 straipsnio 5 punktą suteikiančioji institucija, prieš skelbdama koncesijos konkursą, o tais atvejais, kai konkursas neskelbiamas, – prieš sudarydama koncesijos sutartį, privalo apsvarstyti koncesijos tikslingumą ir įvertinti jos galimą naudą visuomenės poreikiams. Svarstydama ir vertindama koncesijos tikslingumą ir jos galimą naudą visuomenės poreikiams, suteikiančioji institucija privalo atlikti išsamią ketinamos suteikti konkrečios koncesijos ekonominės, socialinės naudos visuomenės poreikiams analizę, parengti skaičiavimais pagrįstas kiekybines bei kokybines išvadas ir jomis vadovautis priimant sprendimus dėl koncesijos suteikimo.

Remiantis investiciniu projektu, „VšĮ „NPR” atliko „Girstučio” pramogų ir sporto rūmų pramoginės dalies valdymo ir naudojimo koncesijos tikslingumo įvertinimą. Darbe rengėjai pateikia galimų „Girstučio” pramogų ir sporto rūmų valdymo ir naudojimo modelių analizę, palyginimą ir išvadas. „Girstučio” pramogų ir sporto rūmų valdymo modelis unikalus tuo, kad viename komplekse turi veikti trys valdytojai. Kultūrinėje rūmų dalyje veiklą vykdo VšĮ „Girstučio kultūros ir sporto centras”. Sportinėje rūmų dalyje po projekto įgyvendinimo veiklą vykdys biudžetinė įstaiga Kauno plaukimo mokykla. Sportinės dalies perdavimas Kauno plaukimo mokyklai atitinka rūmų paskirtį – organizuoti sportininkų rengimą ir varžybas ir kartu sudaro platesnes galimybes sporto renginių, varžybų ir sportininkų rengimo finansavimui iš Kūno kultūros ir sporto departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės bei kitų specialiai sportui skirtų finansavimo šaltinių. Trečiasis operatorius pramogų ir sporto rūmuose būtinas, nes pramoginėje dalyje bus vykdoma komercinė veikla.

Rūmų pramoginės dalies operatoriaus parinkimui buvo svarstyti du modeliai: koncesija ir nuoma. Koncesijos valdymo modelio tikslingumo finansinės ir socialinės-ekonominės analizės metu nagrinėjamos ir lyginamos šios dvi galimos „Girstučio” pramogų ir sporto rūmų pramoginės dalies valdymo alternatyvos: koncesija ir nuoma privačiai įmonei. Pagrindinis analizės principas – investiciniame projekte pateikto finansinių-ekonominių skaičiavimų modelio adaptavimas ir pritaikymas minėtų valdymo alternatyvų naudos įvertinimui. Finansiniu ir ekonominiu aspektu, optimalus „Girstučio” pramogų ir sporto rūmų pramoginės dalies valdymo modelis turėtų užtikrinti ne tik pakankamai gerą finansinį rezultatą ir didžiausią socialinę-ekonominę naudą Kauno miesto savivaldybei, bet turėtų būti naudingas ir privačiam investuotojui (koncesininkui/nuomininkui), kadangi priešingu atveju, jis neinvestuotų nuosavų lėšų į projekto įgyvendinimą.

Atlikti skaičiavimai parodė didelį nuomos alternatyvos rizikingumą tiek Savivaldybei, tiek nuomininkui. Nuomos modelio atveju, nuomininkas turėtų investuoti 5 mln. Lt nuosavų lėšų į projekto įgyvendinimą, todėl reikėtų svarstyti galimybę leisti nemokėti nuomos mokesčio tam tikrą laiką. Atsižvelgiant į tai, kad maksimalus nuomos terminas siekia 10 metų, nuomos mokestis galėtų būti pradėtas mokėti tik šiam terminui pasibaigus, tai padidina riziką tiek Savivaldybei, tiek investuotojui.
Koncesijos modelis yra naudingas Savivaldybei dėl didesnės investuojamų lėšų vertės dabartiniu momentu (FGDV rodiklis), o privačiam investuotojui dėl investuoto kapitalo atsiperkamumo. Tai paaiškinama tuo, kad koncesijos atveju koncesininkas pasidalina su Savivaldybe rizika, investuoja nuosavas lėšas, prisiima įsipareigojimus susijusius su pramoginės dalies valdymu ir už tai gauna koncesijos mokestį iš Savivaldybės.

Rengėjai konstatuoja, kad koncesijos įgyvendinimas užtikrina teigiamą socialinę ekonominę naudą, kuri yra didesnė už naudą, kuri galėtų būti gauta pasirenkant kitą valdymo modelio alternatyvą. Taip pat ji užtikrina naudingą privataus investuotojo veiklą, t. y. nepablogina jo veiklos rezultatų ir sudaro sąlygas tinkamai valdyti”Girstučio” pramogų ir sporto rūmų pramoginę dalį.

Kauno miesto taryba pritarė sprendimo projektui.

REKOMENDUOJAME