Jau greitai bus treji metai, kai laivų remonto AB „Laivitė” pastatus uosto teritorijoje įsigijo UAB „Memelio miestas”. Pasak pastarosios generalinio direktoriaus ir valdybos nario Dariaus Anužio, jeigu būtų gautas leidimas, jie tuojau pat būtų pradėti griauti. Nors tadiena X ateis dar ne šiemet ir, ko gero, ne kitąmet, nes privalu laikytis nustatytos biurokratinės tvarkos, tačiau tam jau ruošiamasi dabar.
Pasak D. Anužio, UAB „Memelio miestas” akcininkai tikėjosi, kad Vyriausybė per metus priims nutarimą dėl uosto žemės valdymo teisių perdavimo Klaipėdos apskrities viršininko administracijai, tačiau tai užtruko ne 12, o 24 mėnesius.
Paklaustas, ar prieš įsigydami „Laivitės” pastatus jie numatė tokį variantą, kad beveik 3 metus nieko negalės nuveikti toje teritorijoje, „Memelio miesto” vadovas atsakė: „Lietuvos istorijoje dar nebuvo atvejo, kad uosto žemė būtų atiduota miestui. Priešingų variantų buvo daug, o toks – vienas. Todėl iškilo nemažai nežinomų dalykų. Daugelio teisinių aktų negalėjo paaiškinti net Vyriausybės kanceliarijos darbuotojai ar juristai, todėl vykdavo ilgi ginčai dėl teisingo juridinio kelio.
Yra posakis – „Žmogus planuoja, Dievulis juokiasi.” Egzistuoja daugybė biurokratinių procedūrų, kurias privaloma atlikti. Valstybinės įstaigos turi numatytus terminus – per 30, per 20 dienų ir t. t. Yra taip, kaip yra, ir turime laikytis nustatytos tvarkos. Mes mielu noru pradėtume griauti pastatus kad ir rytoj ir statyti naujus. Atsiprašytumėme visų nuomininkų ir pradėtume savo veiklą. Tačiau dabar imti ir nugriauti pastatus ir laikyti plyną teritoriją nieko joje nedarant galėtų tik neracionaliai mąstantis žmogus.”
Planavimo procedūros
Artimiausiu metu „Memelio miestas” su Klaipėdos apskritimi pasirašys atnaujintą žemės nuomos sutartį, o tada imsis detaliojo plano procedūros, kuri gali užtrukti ir 2,5 metų. Kaimynės UAB „Jūros vartai”, įsigijusios AB „Klaipėdos laivų remontas” (KLR) akcijų kontrolinį paketą, patirtis nieko gero nežada, nes ji su detaliuoju planu vargsta jau kelerius metus ir neturi jo iki šiol.
Paklaustas, kaip vertina tai, kad verslo konkurentė UAB „Jūros vartai” prisišliejo prie Savivaldybės, kad ir KLR nuomojama teritorija pateko po valstybei svarbaus ekonominio projekto vėliava, D. Anužis atsakė: „Džiaugiamės, kad mūsų kolegoms sekasi, mes siekti tokio statuso tikrai neplanuojame.”
Verslas – pastatų nuoma
Dabar jau didžioji dalis anksčiau iš Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos nuomotos teritorijos yra Klaipėdos apskrities viršininko administracijos žemė, o nedidelė dalis teritorijos prie krantinių priklauso Uosto direkcijai. Negalėdamas imtis kitos veiklos „Memelio miestas” dešimčiai įmonių nuomoja gamybos pastatus, lauko aikšteles, dengtas gelžbetonio plokštėmis arba asfaltuotas, kurie yra jo nuosavybė, keliuose pastatuose ketina priimti žiemoti klaipėdiečių pramoginius laivus ir jachtas.
Beje, žvejai, nugirdę apie būsimas permainas šioje teritorijoje, jau įsivaizduoja, kad nebeveikia ir UAB „Baltlanta” turėtas ledo generatorius. Pasak D. Anužio, tas ledo generatorius, t. y.nedidelė 3 m ilgio, 1,5 pločio, 2,5 m aukščio dėžutė, kaip stovėjo, taip tebestovi, ir veikia.
Su nuomininkais pasirašytose sutartyse numatyta tik tiek, kad jų veikla turi atitikti Lietuvos įstatymus, o kuo jie užsiima, ar bandeles kepa, ar ledą menkėms šaldyti gamina, ne „Memelio miesto” reikalas.
Pasiteiravus, iki kada jų valdose dar dirbs įvairios įmonės, „Memelio miesto” vadovas sakė, jog pastatus savo nuomininkams nuomos tol, kol nepabaigs detaliojo plano procedūros, taip ir sutartyse su jais yra parašyta.
Nenušauto zuikio dalybos
D. Anužio teigimu, vadinamojo kaušo, t. y. 23-25 krantinių, niekas niekam užleisti negali, nes šalia jo esančios komunikacijos ir dangos yra „Memelio miesto” nuosavybė. Su Klaipėdos meru Rimantu Taraškevičiumi jis sako diskutavęs dėl galimybės Klaipėdos mažųjų laivų savininkų asociacijos „Pajūrio laivai” laiveliams leisti švartuotis „Memelio miesto” teritorijoje.
Tačiau pati asociacija į bendrovę nesikreipė su tokiu prašymu. Tai, kad svarstoma galimybė tuos laivelius švartuoti kauše, neaptarus to su šeimininkais, pasak D. Anužio, mažų mažiausiai keista ir primena nenušauto zuikio dalybas.
Turi kitų planų
„Jeigu su asociacija sutarsime dėl laivų švartavimo, stovėjimo sąlygų, mokėjimo už stovėjimą, elektros paslaugų tiekimo ir visų kitų dalykų, tada tegu stovi. Jie jau prašė mūsų pagalbos praėjusios Jūros šventės metu. Leidome veltui stovėti, paruošėme krantines, laikėm savo darbuotojus, tačiau jie taip ir neatplaukė nė vienas, net neįspėję. Be to, asociacijos laivai iš išorės atrodo nekaip, plaukia apsikarstę juodomis padangomis, vasarą dėl jų Vidaus vandenų laivybos inspekcijos inspektoriai rašo raportus. Manau, mažųjų laivų savininkai turėtų asociacijoje įsivesti elementarią tvarką, kad būtų galima su jais kalbėtis”, – „Vakarų ekspresui” sakė „Memelio miesto” vadovas.
Tačiau, pasak jo, mažieji laiveliai kauše galėtų stovėti tik vieną arba dvi žiemas, ne ilgiau. Kitaip sakant, jie čia būtų priimami laikinai. D. Anužio teigimu, „Memelio miestas” kauše turi savo tikslų. Ateityje plėtojant bendrovės projektą jis turi tapti vienu iš uostamiesčio jachtklubų, kuriame bus įrengta puiki infrastruktūra, pritaikyta būtent jachtoms ir tvarkingiems privatiems pramoginiams kateriams.