Franke

Uostai stumiami iš miesto centro

uostai mieste

Ilgai uostai, kaip ir autobusų ar geležinkelių stotys, buvo laikomi  nešvariausiais ir pavojingiausiais miestų rajonais. Bet paskutiniu metu jie tampa prestižinėmis vietomis, į kurias investuojamos milžiniškos pinigų sumos.

Investicija – šeši milijardai

Vienas iš senųjų uostų atnaujinimo pavyzdžių – šešių milijardų eurų vertės Vokietijos Hamburgo miesto „Hafencity” projektas. Uosto miestu pavadinta nauja teritorija taps tarsi atskira gyvenviete. Atnaujintas rajonas užims 155 hektarus teritorijos miesto centre ir jį praplės 40 procentų.

„Hafencity” teritorijoje bus gyvenamųjų pastatų, biurų, mokyklų, kavinių, pramogų klubų, viešbučių, parkų, universiteto pastatų, mokslo įstaigų, operos ir koncertų salė, jūreivystės muziejus, kruizinių laivų centras. Čia ketina įsikurti įvairios Vokietijos kompanijos. Biurus jau turi programinės įrangos gigantas „SAP”. „Hafencity” yra vienos didžiausių tarptautinių vežimo kompanijos „China Shipping” Europos vyriausiosios valdybos pastatas. Čia įsikurs ir garsaus žurnalo „Der Spiegel” savininkai.
Projekto rengėjai numatė, kad „Hafencity” statybos turėtų baigtis 2025 metais. Šiuo metu įrengta apie dešimt procentų būsimojo uosto miesto.

Keisčiausių formų statiniai

Hamburgo gyventojai jau seniai priekaištavo valdžiai, kad senasis uostas merdi. Jame nebevyksta krovos darbai, nes atsirado naujų ir modernesnių terminalų.

Hamburgiečiai nereikalavo, kad senojo uosto teritorijoje iškiltų tik senoviniai pastatai. „Hafencity” stengtasi išlaikyti senojo uosto dvasią, bet kvartale vyrauja šiuolaikinė, netgi labai moderni architektūra su daug metalo ir stiklo. Stebina ypač naujoviški ir netikėti sprendimai. Kruizinių laivų centrą ketinama pastatyti dviejų trikampių formos, šiek tiek primenantį drugelį. Mokslo centras bus lyg iš žaislinių „Lego” kaladėlių sudėtas keturkampis tuščiu viduriu.

Vienas iš įdomesnių „Hafencity” objektų – muzikinis teatras. Jis statomas iškyšulyje tarp Elbės upės ir kanalų. Pastato forma primins banguojančią jūrą. Ant trapecijos formos pagrindo iš plytų, kuris sudarys pirmuosius pastato aukštus, iškils stiklinis viršus iki 110 metrų aukščio. Bus įrengtos dvi koncertų salės. Pagrindinėje tilps 2150, mažesnėje – 550 žmonių. Anot projekto rengėjų, akustika pagrindinėje salėje bus ne blogesnė nei Berlyno operų centre. Pastate bus ir prekybos bei poilsio centrai, 510 vietų automobilių stovėjimo aikštelės, 250 vietų viešbutis, konferencijų centras, 45 gyvenamieji apartamentai.

Kainos neatbaidė pirkėjų

Senojo uosto vietoje įsikūrusiame kvartale bus iki 12 tūkstančių gyvenamųjų vietų, taip pat biurų, kur dirbs iki 40 tūkst. žmonių. Viename iš upės kanalų po atviru dangumi bus įrengtas senovinių burlaivių muziejus.

Elbės upėje kas šešias valandas kartojasi maždaug 3,5 metro svyruojantys potvyniai ir atoslūgiai. Viena prestižinė kvartalo kavinė įrengta taip, kad pamažu tarsi panardina lankytojus po vandeniu. Per stiklą jie gali pajusti potvynio pulsą.
Aplink Marko Polo aikštę, kuri šiuo metu jau įrengta, iškilo gyvenamųjų pastatų virtinė. Šalia dar ruošiamasi įrengti mažųjų laivų uostą.

Dar tik pradedamas įkūnyti „Hafencity” projektas jau sulaukė didelio vietinių gyventojų ir turistų susidomėjimo. Mieste bus įrengta penkiolika skirtingų dizainerių apartamentų. Jie buvo nupirkti dar nepradėjus statyti. Nors buto vieno kvadratinio metro kaina prasideda nuo 6 tūkst. eurų (20 tūkst.700 litų).
„Hafencity” buto nuoma siekia apie 18 eurų už kv. m per mėnesį. Už vidutinio dydžio butą (50 kv. m) tektų pakloti 900 eurų (3105 litus).

Klaipėdoje tempai lėtesni

Lietuva ima pavyzdį iš Europos didžiųjų uostų. Net dvi didelės uostui priklausiusios teritorijos Klaipėdos miesto centre bus pritaikytos gyventojams. Bet pas mus darbai vyksta ne taip sparčiai.

Dešinėje Danės upės pusėje įsikurs „Memelio miestas”. Apie tai, kad buvusią laivų remonto bendrovės „Laivitė” teritoriją reikia pertvarkyti ir pritaikyti gyventojams, kalbama jau keletą metų. Šių metų vasarą „Laivitės” teritorija perduota Klaipėdos apskrities viršininko administracijai. Daugiau nei penkių hektarų ploto teritorijoje bus pradėtas statyti komercinės ir gyvenamosios paskirties kvartalas. Anot Klaipėdos savivaldybės atstovų, „Memelio miesto” detalusis planas dar nepradėtas rengti. Jį paruošti ir patvirtinti gali užtrukti keletą metų.

Kitoje Danės upės pusėje – buvusioje Klaipėdos laivų remonto teritorijoje bendrovė „Jūros vartai” jau restauravo senuosius pastatus, kur įsikūrė viešbutis, restoranas, buriuotojų centras. Tai tik nedidelė dalis to, ką numatoma įrengti šioje teritorijoje. Architektūrinę vertę turinčių pastatų rekonstrukcija, naujų statinių statyba, gatvių, inžinerinių tinklų tiesimas pareikalaus apie 750 milijonų litų.

Šioje vietoje, kaip ir Hamburge, ketinama įrengti ir prestižinių apartamentų kvartalą. Projekto rengėjai tikina, kad tai bus vienas solidžiausių ir unikaliausių apartamentų visoje Lietuvoje.

Projekto vadovė Eglė Valiukienė negalėjo įvardyti, kada bus baigtas projektas „Jūros vartai”. Iki šiol dar nesuderinti nei detalusis, nei specialusis planai.

REKOMENDUOJAME