Antradienį Vilniuje pradėjo veikti pirmoji Lietuvoje ir didžiausia Rytų Europoje suslėgtų gamtinių dujų (CNG, Compressed Natural Gas) degalinė, kuri tieks draugiškus aplinkai ir pigesnius degalus miesto autobusams bei lengvųjų automobilių savininkams. Iki šiol Lietuva buvo viena iš paskutinių Europos valstybių, neturinčių CNG degalinių.
Anot degalinės steigėjos UAB „Autoidėja“ vadovo Laimono Dapšio, šis projektas yra itin svarbus įvykis vystant ekologiškų degalų infrastruktūrą, kuri leis ne tik sumažinti oro taršą sostinėje, bet ir sukurs puikią alternatyvą brangiems tradiciniams degalams.
Pirmoji CNG degalinė leis aptarnauti privačių vartotojų automobilius ir net 100 šiais ekologiškais degalais varomų miesto autobusų, t. y., trečdalį viso Vilniaus autobusų parko. Laimėjusi konkursą „Autoidėja“ į sostinę jau atgabeno 30 CNG varomų autobusų iš Švedijos bei Vokietijos. Planuojama, jog iki kitų metų vidurio miestą pasieks dar 70.
„Vilniaus autobusų“ vadovo Gintaro Nakučio teigimu, mieste pasirodysiantys CNG varomi autobusai ne tik mažiau terš gamtą, tačiau ir padės taupyti lėšas.
„Šie degalai pigesni nei įprastiniai, todėl naudojant suslėgtas gamtines dujas įveikti tą patį atstumą kainuoja maždaug trečdaliu pigiau. Planuojame, kad per ateinančius penkerius metus UAB „Vilniaus autobusai“ ne tik nepatirdami papildomų išlaidų degalams išsipirks 100 naudotų autobusų ir CNG degalinę, bet ir sumažins savo kaštus keletu milijonų litų“, – teigia G. Nakutis.
„Visuomenės susidomėjimas naująja degaline taip pat nuteikia optimistiškai – dar vykstant jos statybų procesui, sulaukėme ne vieno užklausimo iš privačių vairuotojų, norinčių pasinaudoti šių degalų galimybėmis. Tai rodo, jog CNG perspektyvos Lietuvoje yra labai geros“, – sako L. Dapšys.
Bendrovės „Autoidėja“ duomenimis, šiuo metu šalyje yra keliasdešimt privačių lengvųjų automobilių su CNG pritaikytais varikliais, tačiau tikimasi, jog pirmosios tokios degalinės atidarymas ilgainiui jų skaičių gerokai padidins. Tokias prognozes leidžia daryti ir užsienio šalių patirtis – pavyzdžiui, kai kuriose Rytų ir Centrinės Europos valstybėse CNG degalai itin populiarūs dėl savo kainos ir ekologiškumo.
Šalia autobusų parko, Verkių gatvėje, esančioje CNG degalinėje privatūs vairuotojai suslėgtomis gamtinėmis dujomis savo automobilių bakus gali užpildyti vos per 3-5 min. Kubinio metro suslėgtų gamtinių dujų (atitikmuo litrui įprastų degalų) kaina bus 2,39 Lt.
Matavimai bei kitų Europos šalių patirtis rodo, jog CNG yra švaresni ir mažiau aplinkai kenkiantys, taip pat ir pigesni alternatyvūs degalai. Transporto priemonės, varomos šiais detaliais, neišmeta kietųjų dalelių, o bendras išmetamų teršalų kiekis sumažėja apie 80 proc. Siekiama, kad Lietuvoje, kaip ir daugumoje Europos šalių, CNG, naudojamam miesto transporte, nebūtų taikomas akcizo mokestis. Tokiu būdu vežėjai būtų skatinami rinktis ekologiškas transporto priemones nedidinant kaštų.
Pagal ekologiškumą suslėgtos gamtinės dujos gerokai lenkia šiuo metu šalyje populiarias suskystinas naftos dujas (LPG).
Pagal Europos Sąjungos normatyvus, iki 2020 m. kiekvienoje ES narėje suslėgtos CNG privalo sudaryti 10 proc. šalyje naudojamo transporto degalų (dar 5 ir 4 proc. – atitinkamai vandenilis ir biodegalai).