Lietuva tikisi išvengti Europos Komisijos (EK) baudos už vienos iš Europos Sąjungos (ES) direktyvų nevykdymą ir šiemet įgyvendinti keletą metų vilkintą įsipareigojimą.
EK užkliuvo, jog 14-oje valstybių narių, jų tarpe ir Lietuvoje, skambinant bendruoju pagalbos telefonu 112 ryšio paslaugų teikėjai nepraneša pagalbos tarnyboms, iš kur yra skambinama.
Iki šiol asmens buvimo vieta Lietuvoje būdavo nustatoma tik sulaukus skambučio iš vadinamojo fiksuoto ryšio telefonų.
Pagal vieną iš ES direktyvų, tokia paslauga yra būtina tam, kad pagalbos tarnybos galėtų laiku nustatyti į nelaimę patekusių žmonių vietą ir juos rasti, ypač tuomet, kada šie negali tiksliai nurodyti, kur yra.
Šių metų pirmame ketvirtyje mobiliojo ryšio operatoriai įsigys įrangą, kurios pagalba surinkus 112, bus automatiškai rodomas taškas, iš kurio skambinama. Sistema veiks visoje Lietuvoje. Į nelaimę patekusio žmogaus buvimo vietą operatoriams rodys vadinamieji skaitmeniniai žemėlapiai.
Įranga, kurios reikalauja EK, Lietuvai kainuos 6 mln. litų. Lėšos – iš valstybės biudžeto.
„Šios direktyvos įgyvendinimas buvo tik laiko klausimas. Kita vertus, pačioje direktyvoje buvo teigiama, kas šalys narės privalo įdiegti sistemą atsižvelgiant į technines galimybes. Mes tokių neturėjome, nes nerealu buvo patiems rasti tiek milijonų”, – „Vakarų ekspresui” sakė Bendrojo pagalbos centro (BPC) viršininkas Artūras Kedavičius.
Jis tikisi, kad EK, pradėjusi nagrinėti pažeidimus, Lietuvos nenubaus. Pasak E. Kedavičiaus, tam yra dvi priežastys – pasirengimas minėtą sistemą įdiegti nuo šių metų ir data. Pasirodo, jog ES narės direktyvą privalo vykdyti nuo 2003 metų, o Lietuva nare tapo tik 2004-aisiais.
BPC vadovas mano, jog pradėjus matyti vietas, iš kur skambinama mobiliaisiais telefonais, sumažės ir melagingų pranešimų, varginti pradėjusių jau pačią pirmą 112 linijos veikimo dieną.
Jis taip pat užtikrino, kad įgyvendinus direktyvą naujoji sistema neleis sekti šalies piliečių – skambinančiojo buvimo vieta bus matoma tik šiam surinkus 112 numerį.
Be Lietuvos, informacija apie skambinančio asmens buvimo vietą vis dar neteikiama Italijoje, Nyderlanduose, Lenkijoje, Rumunijoje ir Slovakijoje.
Trūksta informacijos
1991 m. Europoje įvestas vienas pagalbos telefono numeris 112, kad visose ES valstybėse narėse juo būtų galima skambinti įvykus nelaimei. Užmegzti ryšį su pagalbos tarnybomis būtų lengviau visų pirma keliaujantiems asmenims. Nuo 1998 m. ES narės įpareigotos užtikrinti, kad visi fiksuotojo ir mobiliojo ryšio vartotojai galėtų skambinti pagalbos tarnyboms numeriu 112. Neseniai ES atlikto tyrimo duomenimis, tik 22 procentai ES piliečių nedvejoję pasakytų, kad 112 – tai visoje ES veikiantis pagalbos tarnybų telefono numeris, todėl EK ragina valstybes nares šį numerį plačiau pristatyti visuomenei.