Lenkijos koncerno „PKN Orlen” valdoma „Mažeikių nafta”, nuo rugsėjo 1 dienos netekusi lengvatinių geležinkelio tarifų, tęs tolesnes derybas su „Lietuvos geležinkeliais” dėl naftos produktų vežimo kainų ir naujos sutarties. Prie derybų stalo „Mažeikių naftos” vadovai su geležinkeliečiais sėdo antradienio pavakarę, o prieš tai įvyko jų susitikimas su susisiekimo ministru Algirdu Butkevičiumi, kuris bendrovių ginče tapo savotišku arbitru, kad šalys susitartų taikiai.
Taikos sutarties ypač pageidauja „Mažeikių nafta”, kurią arbitražui dėl 40 mln. litų skolos, susidariusios nuo birželio už taikytus mažesnius tarifus, apskundė „Lietuvos geležinkeliai”.
Pagal 1999 m. pasirašytą ilgalaikę sutartį su „Lietuvos geležinkeliais” ankstesnė „Mažeikių naftos” akcininkė JAV įmonė „Williams” buvo išrūpinusi lengvatinius tarifus, pagal kuriuos buvo atsiskaitoma iki šių metų birželio mėnesio. „Lietuvos geležinkelių” teigimu, nuo minėtos datos „Mažeikių nafta” pradėjo mokėti dar mažesne nei sutartyje kaina, o dėl to iki rugsėjo susikaupė milijoninė skola. Dėl jos „Lietuvos geležinkeliai” kreipėsi į arbitražą ir vienašališkai nutraukė senąją sutartį.
„Lietuvos geležinkeliai” apmokestinimą už naftos produktų transportavimą „Mažeikių naftai” iki naujos sutarties pasirašymo taikys bendra tvarka. Produktai ir toliau yra vežami ir nutraukti šių paslaugų neketinama.
Užsimenama, kad Lenkijos koncernas mažesnius tarifus esą pritaikė dėl naftotiekio „Družba”, kuriuo naftos tiekimas iki šiol neatnaujintas ir gerų naujienų nėra. Valstybinių „Lietuvos geležinkelių” teisės tarnybos viršininkas Vilius Nikitinas sako, kad sutartyje geležinkelio tarifai su naftotiekiu nesiejami. Geležinkelių bendrovė viliasi, kad pavyks sudaryti naują sutartį, kuri atitiks „gero verslo praktiką”, o būsimi tarifai yra derybų klausimas.
„Mažeikių naftos” generalinis direktorius Marekas Mročkovskis (Marek Mroczkowski) spaudos konferencijoje aiškino, kad nesusipratimai su „Lietuvos geležinkeliais” kilo dėl skirtingo sutarties interpretavimo. Esą ilgalaikėje sutartyje buvo minimi du tarifai įvykdant tam tikras sąlygas.
„Mažeikių nafta” visas sąlygas įvykdė ir moka laiku, o ginčą galbūt spręs arbitražas. Kol kas tarifai – diskusijų dalykas”, – kalbėjo M. Mračkovskis.
„Mažeikių naftos” vadovo pavaduotoja logistikai Danielia Krelovska aiškino, kad „Lietuvos geležinkeliai” nuo rugsėjo tarifus padidino apie 40 proc., o naftos bendrovė geležinkeliais transportuoja apie 90 proc. naftos produktų. Iš viso jų per metus iki Klaipėdos vežama apie 6 mln. tonų. Jų transportavimas geležinkeliu per metus kainuoja apie 180 mln. litų.
Vis dėlto „Mažeikių naftos” vadovai pabrėžė, kad minėtos transportavimo sąnaudos – sąlyginiai skaičiai, todėl negalima pasakyti, kiek tiksliai jos išaugtų padidinus tarifus bei kiek dėl to pabrangtų benzinas. M. Mročkovskis užsiminė, jog galbūt jo kaina pakiltų 1 proc.
„Tai turi nedidelę įtaką galutinei benzino kainai, bet yra milijonai litų „Mažeikių naftai”. Tuos milijonus turime taupyti”, – teigė jis.
„Mažeikių naftos” atstovai rodė ir žemėlapius, kaip galima maždaug dukart sutrumpinti naftos produktų kelią iš Mažeikių į Klaipėdą – tam reikėtų atnaujinti uždarytą apie 95 km geležinkelio atšaką per dalį Latvijos teritorijos ir Skuodą. „Lietuvos geležinkeliai” atremia, kad iš esmės naujo geležinkelio tiesimas kainuotų brangiau nei dabar vežti produktus esamu keliu su sukurta infrastruktūra. Be to, Lenkijos koncernas investicijų nesiūlo ir nėra pateikęs tokio projekto bei jo ekonominio pagrįstumo.