Čilėje įvykus žemės drebėjimui, ėmė brangti varis: ši Pietų Amerikos valstybė – didžiausia jo tiekėja pasaulyje. Tačiau priežasčių, kodėl kyla kainos, siūloma ieškoti biržose, o ne kasyklose.
Kai kurios vario kasyklos Čilėje nedirba jau keletą dienų. Kitos, kurias žemės drebėjimas palietė mažiau, veikia.
Tačiau naudos iš to nedaug: dar vakar buvo neįmanoma vario išplukdyti, nes neveikė pagrindiniai uostai.
Stichijos šėlsmas atsiliepė ir šio metalo kainoms: nuo praėjusio penktadienio jos vis auga.
Vien iki pirmadienio Londono metalų biržoje varis pabrango 6,2 proc., vakar kaina ūgtelėjo dar daugiau nei 2 proc.
Rinkos analitikai spėja, kad prisidengdami žemės drebėjimu kainas kelia spekuliantai.
„Iš tiesų stichijos poveikis nėra toks didelis, mat kasyklose jau atnaujinamas elektros tiekimas, jos pradeda dirbti.
Be to, labiausiai nukentėjo pietinė Čilės dalis, o varis kasamas daugiausia šiaurinėje pusėje.
Todėl, mūsų nuomone, dabartinis kainų kilimas nėra pagrįstas”, – Vokietijos verslo dienraščiui „Financial Times Deutschland” teigė „Commerzbank” žaliavų rinkos analitikas Eugenas Weinbergas.
Pastaraisiais metais varis tapo mėgstama spekuliacinių investicijų pozicija. Todėl jo kainos – itin nestabilios.
Nuo metų pradžios tona vario atpigo 4,3 proc.
Kritimas galėjo būti ir didesnis, tačiau nuo vasario 8 dienos kainos staiga ėmė kilti.
Šiuo metu tona vario pasaulio biržose kainuoja beveik 7,2 tūkst. JAV dolerių (18,25 tūkst. litų). Rekordas buvo pasiektas 2008-ųjų balandį, kai už toną buvo mokama 8730 dolerių.
Čilė yra didžiausia vario eksportuotoja: pernai ši valstybė patiekė 5,4 mln. tonų metalo. Antroje vietoje esanti Kinija – 3,19 mln. tonų.
„Barclays Capital” analitikai prognozuoja, kad šiemet vario pasiūla pasaulyje sieks 18,5 mln. tonų.