Daugiabučių gyventojai keiksnoja mažas automobilių stovėjimo aikšteles, tačiau pasinaudoti savivaldybės siūlymu už savo pinigus platinti kiemus neskuba.
Domisi vangiai
Savivaldybės Miesto plėtros departamento skaičiavimais, padidinus kiemus dabartinis automobilių stovėjimo vietų skaičius mieste išaugtų apie 40 proc. Vien Žirmūnuose būtų galima papildomai įrengti apie 1700 vietų.
Tačiau vilniečiai verčiau rizikuoja būti nubausti ir automobilius palieka ant vejos nei nori atverti piniginę. Savivaldybė sulaukė vos vieno kito prašymo leisti praplėsti prie daugiabučių įrengtas aikšteles arba išlieti naujas.
„Bumo tikrai nėra”, – neslėpė savivaldybės Miesto plėtros departamento Žemės duomenų administravimo skyriaus vedėja Raimonda Rudukienė.
Raudonų linijų ribos
Apskaičiuota, kad įrengti vieną automobilių stovėjimo vietą atsieitų apie 700 litų. Vietų skaičius, priklausomai nuo namo teritorijos detaliojo plano, yra ribotas. Didžiuma žemės priklauso valstybei ir savivaldybė ja nedisponuoja. Todėl daugiausia, ką galima padaryti, tai praplėsti įvažas į kiemus, neperžengiant vadinamųjų raudonų linijų.
„Tai – teritorija, kurioje yra vienoks ar kitoks susisiekimo sistemos elementas, tam tikras transporto ir inžinerinių tinklų koridorius. Raudonomis linijomis disponuoja savivaldybė. Todėl leidimai gali būti išduoti tik šalia vietų įvažiuoti įsirengti vieną papildomą juostą automobiliams”, – pasakojo savivaldybės įmonės „Vilniaus planas” direktorius Justinas Kulakauskas.
Neužlipant ant šiluminės trasos, kanalizacijos ir kitų inžinerinių tinklų daugumą sostinės daugiabučių namų aikštelių vidutiniškai galima paplatinti apie 10 proc.
Darbai juda lėtai
Po poros savaičių kelių Lazdynų daugiabučių namų gyventojai susitiks su įmonės „Vilniaus planas” atstovais ir išsakys jiems pageidavimus dėl aikštelių platinimo. Specialusis planas esą jau beveik parengtas, tereikia galutinai patvirtinti. Tada bus galima įgyvendinti gyventojų norus.
„Pagal projektą turėtų būti padidintos 12-os daugiabučių aikštelės. Ketinama praplėsti apie 50 įvažų į kiemus. Tačiau tai nebus padaryta šiemet. Būtų labai gerai kasmet padidinti penkis šešis kiemus”, – kalbėjo Lazdynų seniūnas Algis Strelčiūnas.
Jis atkreipė dėmesį, kad pagal 1998 m. miesto tarybos sprendimą numatyta, jog gyventojams atlikus parengiamuosius darbus aikštelėms praplėsti, asfaltavimo darbus turi finansuoti savivaldybė. „50 proc. reikiamų lėšų prideda miestas”, – sakė A. Strelčiūnas.
Įsirengia užkardus
Nepaisant vis aštrėjančios automobilių statymo kiemuose problemos, esminių žingsnių gerinant sąlygas vilniečiai nesiima. Keblią situaciją pirmiausia bandoma spręsti kosmetinėmis priemonėmis.
Gyventojai įvairiais užkardais savavališkai užtveria vietą savo automobiliui. Tokiu būdu ginamasi nuo aplinkinių namų gyventojų, o centrinėje miesto dalyje – nuo į darbą atvykusių ir mašinomis daugiabučių kiemus užgriozdinančių vilniečių, vengiančių mokamų stovėjimo aikštelių.
Pakeliami ir nuleidžiami kuoleliai, grandinės, sužymėti buto ar automobilio valstybiniai numeriai – tokiais būdais miestiečiai žymi savo teritoriją. Yra ir dar primityvesnių, nė cento nekainuojančių metodų, pavyzdžiui, vietą užkardyti sudėvėtomis automobilių padangomis.
Vilniečių savivalę už tvarką mieste atsakingi pareigūnai vertina tolerantiškai. „Tačiau tik tol, kol vienų gyventojų interesai nepažeidžia kitų žmonių teisių”, – akcentavo savivaldybės Komunalinio ūkio departamento direktoriaus pavaduotojas Antanas Mikalauskas.
Užmerkia akis
Automobilių stovėjimo vietas galima savavališkai susižymėti bendru gyventojų sutarimu.
„Jei kaimynai vieningi, viskas įmanoma. Jokiose miesto taisyklėse nėra pasakyta, galima ar ne apsibrėžti savo ribas. Lygiai kaip ir nėra apibrėžimo dėl užkardų estetinio vaizdo: ar tai būtų stulpelis, ar kas kita.
Jei dėl gyventojų veiksmų nesulaukiame skundų, užmerkiame akis ir situaciją vertiname liberaliai. Tačiau, gavę nors vieno nepatenkinto gyventojo pretenziją, iškart važiuojame į vietą ir užkardus nupjauname”, – tikino A. Mikalauskas.
Savavališkai įrengtais užkardais kiemų ankštumo problemos sprendimą esą galima nebent kuriam laikui atidėti. Automobilių skaičiui kasmet pučiantis anksčiau ar vėliau reikės ryžtis radikalioms permainoms.