Nei šalies degalų rinkoje dominuojančios „Mažeikių naftos”, nei mažmeninių tinklų atstovai negali argumentuotai paaiškinti, kodėl, skirtingai nei kai kuriose kitose Europos Sąjungos šalyse, Lietuvoje dyzelinas yra brangesnis už benziną.
Internete gausu atsiliepimų, kuriuose tvirtinama, kad beveik visame pasaulyje benzinas yra brangesnis už dyzeliną, nes pastarasis yra antrinis naftos produktas. Tik Lietuvoje esą pastaruoju metu yra susiklosčiusi priešinga situacija.
Kad šiuose teiginiuose yra dalis tiesos, įsitikino ir Vokietijoje apsilankę „Vakarų ekspreso” reporteriai. Čia litras dyzelino šiuo metu yra 12 euro centų (apie 41 lietuvišką centą) pigesnis nei benzinas. Lietuvoje pastaruoju metu už litrą dyzelino vairuotojai turėdavo mokėti apie 10 centų daugiau nei besipilantieji benziną.
„Sunku kalbėti apie tai, kodėl Vokietijoje susiklostė tokia situacija, nes kiekviena šalis turi savo politiką, mokesčius. Nežinia, kokias maržas Vokietijoje taiko tiek mažmenininkai, tiek ir degalų tiekėjai. Tačiau aišku, kad didžiausią įtaką degalų kainai daro taikomi akcizai. Mes apie 99 procentus degalų įsigyjame iš „Mažeikių naftos”, o pastaroji kainas nustato pagal PLATT’S kainų lygį. Štai rugsėjo pradžioje tonos dyzelino PLATT’S buvo maždaug 50 JAV dolerių didesnis nei benzino”, – aiškino „Neste Lietuva” Mažmeninės prekybos skyriaus vadovas Ringaudas Steikūnas.
„LUKoil” Baltijos regiono mažmeninės prekybos direktorius Romas Turlinskas sako, kad degalų kainas Lietuvoje lemia akcizai ir PLATT’S.
„Galbūt Vokietijoje gamintojai kitaip nustato kainas, gal žiūri ir perkamos naftos kainą. „Mažeikių naftai” matyt naudinga nustatyti kainas pagal PLATT’S”, – sako R. Turlinskas.
„Mažeikių nafta” savo internetiniame puslapyje aiškina, kad PLATT’S yra gana skaidrus kainų nustatymo mechanizmas ir jį naudoja didžioji dauguma šio energetikos sektoriaus įmonių. Dėl to nuo 1997 m. „Mažeikių nafta” „pradėjo gyventi pagal laisvame pasaulyje priimtas naftos verslo taisykles: naftą perkame pagal PLATT’S kainas – pagal jas ir parduodame naftos produktus”, aiškina įmonės atstovai.
„Mažeikių naftos” atstovas spaudai Jacekas Janas Komaras „Vakarų ekspresui” tvirtino, kad dyzelinas Lietuvoje gali būti brangesnis dėl to, kad mūsų šalis vykdydama įsipareigojimus Europos Sąjungai akcizą dyzelinui didino sparčiau nei akcizo lygį benzinui.
Tačiau šią versiją paneigia Lietuvos finansų ministerijos pateikti duomenys. Jie rodo, kad nuo 2004-ųjų gegužės iki šiol akcizas 1 000 litrų dyzelino padidėjo tik 29 eurais, o 1 000 litrų benzino – 36 eurais. Kartu Finansų ministerija akcentuoja, kad akcizai nebuvo didinami daugiau nei įsipareigojimai Europos Sąjungai.
Tiek Lietuvoje, tiek ir Vokietijoje benzinui yra taikomi didesni akcizai. Lietuvoje 1 000 litrų benzino šiuo metu taikomas 323,22 euro akcizas, o Vokietijoje priklausomai nuo sieringumo taikomas 654,5 arba 669,8 euro akcizas. Dyzelino akcizas Lietuvoje dabar siekia 274,27 euro, o Vokietijoje – 470,4 arba 485,7 euro.
„Nuolat stebime”
Palmira KVIETKAUSKIENĖ, Konkurencijos tarybos atstovė spaudai
Už kainodarą mes nesame atsakingi, tačiau degalų rinka yra stebima labai atidžiai. Kai tik fiksuojamas vienoks ar kitoks tiek mažmeninių, tiek didmeninių kainų pokytis, specialistai labai atidžiai jį analizuoja. Taip pat reaguojame į visus besikreipiančiųjų pateikiamus faktus, žiniasklaidos pranešimus. Tačiau kol kas tenka konstatuoti, kad iki šiol neatsirado pagrindo pradėti tyrimus ir taikyti numatytas sankcijas.