Praėję metai finansiškai sunkiausi buvo transporto bei nekilnojamojo turto ir statybų sektoriuose dirbančioms įmonėms. Jos sudarė net apie 60 proc. visų verslo skolininkų. Mokiausiomis išliko paslaugų bei pramonės srityse dirbančios bendrovės, skelbia skolų išieškojimo biuras „Inter Credit”.
„Transporto ir statybų versluose dirbančios įmonės turi daugiausiai finansinių problemų. Logistikos įmonės vėlavo atsiskaityti ne tik su bankais, tačiau ir už degalus, transporto remontą, detales bei kt. Tačiau vežėjai ir patys yra tarp tų įmonių, su kuriomis labiausiai vėluojama atsiskaityti. Taigi tai lyg užburtas ratas: su jais vėluoja atsiskaityti užsakovai, jie vėluoja atsiskaityti su savo kreditoriais. Skolos statybų sferoje kaupiasi dėl didėjančio tyčinių bankrotų skaičiaus. Įmonės pačios išsikelia bankroto bylas, siekdamos atsikratyti skolų naštos. Tyčinio bankroto atveju labiausia nukenčia smulkūs subrangovai ir statybinių medžiagų prekeiviai, tai neigiamai atsiliepia ir stambiausioms šalies statybų įmonėms, kurios taip pat neišvengia skolų”, – padėtį skolininkų rinkoje komentavo „Inter Credit” direktorius Andrius Bieliūnas.
Pagal skolų išieškojimo biuro duomenis, pažeidžiamiausios 2008 m. buvo smulkios statybų ir transporto įmonės, veikiančios išskirtinai Lietuvos rinkoje bei priklausomos nuo vieno ar kelių stambesnių užsakovų. Tarptautinės įmonės lengviau prisitaikė prie pasikeitusių rinkos sąlygų ir rimtesnių finansinių problemų kol kas nepatyrė. Nuo antrojo 2008-ųjų pusmečio smarkiai padidėjo ir medienos bei mažmeninės prekybos srityse dirbančių įmonių skolos.
Mažiausiai praėjusiais metais prasiskolino žemės ūkio bei paslaugų sektorius, taip pat pramonės srityse veikiančios bendrovės. Tiesa, kai kurių gamybos įmonių įsiskolinimo rodikliai pradėjo sparčiai blogėti nuo antrosios metų pusės. Ypač rizikingai pradėtos vertinti statybinių medžiagų bei chemijos pramonėje veikiantys gamintojai. Dėl gerokai sumažėjusios produkcijos paklausos, vėluojančių užsakovų atsiskaitymų, bendrovių skolos sparčiai didėjo.
„Tikėtina, kad ir šiais metais vyraus panašios tendencijos. Transporto ir statybų sektorių skolos toliau sparčiai auga. Ko gera, dalis įmonių nebepakels įsiskolinimų naštos ir bus priverstos sustabdyti veiklą bei išsikelti bankroto bylas. Tokiu atveju skolų šleifas turėtų labiau paliesti ir visus kitus sektorius”, – prognozavo „Inter Credit” vadovas A.Bieliūnas.