Rockwool

Degalų brangimas – iššūkis Europos Sąjungai

Degalų brangimas – iššūkis Europos Sąjungai

Lietuvos valdžia ruošiasi palaikyti iniciatyvą Europos Sąjungoje (ES) mažinti degalų akcizus, tačiau naikinti kuro importui taikomų apribojimų neketinama.

Tokį žingsnį nuspręsta žengti po to, kai pasigirdo vežėjų skundai, jog jie bankrutuosiantys, jei degalai ir toliau taip brangs. Kol kas vežėjai dar nesiruošia blokuoti kelių ir „Mažeikių naftos”, kaip grasino anksčiau. Tuo metu Mažeikių koncerno vadovai aiškina, kad Lietuvoje degalai brangesni nei Latvijoje dėl skirtingų verslo sąlygų ir didesnio degalinių antkainio.

Vakar premjeras Gediminas Kirkilas susitiko su vežėjų asociacijų atstovais. Ministras pirmininkas pareiškė, jog būtina, kad Ūkio, Susisiekimo ir Finansų ministerijos, dalyvaujant ir vežėjams, ir „Mažeikių naftos” specialistams, kuo greičiau pateiktų pasiūlymus spręsti susidariusią situaciją.

Po pasitarimo su žurnalistais susitikęs ūkio ministras Vytas Navickas apie jokius konkrečius sprendimus nepranešė. Jis tik informavo, kad beveik sutarta, jog penktadienį rengiamoje ES Energetikos ministrų taryboje bus keliamas klausimas dėl degalų akcizų mažinimo visos Europos lygiu. Tokį siūlymą jau pateikė Prancūzija ir Lenkija. Tuo tarpu dėl kitų vežėjų reikalavimų bus toliau diskutuojama.

„Sumažintume techninį reikalavimą įvežamam kurui, bet tuomet atsirastų dvejopi standartai – bendrovei „Mažeikių nafta” vieni, o importuotojams – kiti. Sumažindami techninius reikalavimus kurui pasmerkiame šios gamyklos 110 milijonų litų investiciją, kuria diegtos naujos technologijos pakelti šiuos standartus”, – sakė ministras V. Navickas.

Pasibaigus susitikimui nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava” prezidentas Algimantas Kondrusevičius surengtoje spaudos konferencijoje teigė, kad dėl brangstančių degalų protestuojantys vežėjai imtis drastiškų priemonių – blokuoti kelių – dar nesirengia. Kita vertus, tokio sumanymo vežėjai neketina atsisakyti ir prašo Vyriausybės mažinti akcizą komerciniais tikslais naudojamiems degalams.

„Linavos” vadovas tvirtino, kad kai kuriose valstybėse komerciniam transportui kompensuojama dalis akcizo. Vežėjai taip pat ragina valstybę padengti importuotojams privalomųjų atsargų saugojimą.

Maždaug pusę degalų kainos šiuo metu sudaro akcizas ir pridėtinės vertės mokestis. Dyzelino kaina šalies degalinėse nuo sausio iki gegužės pakilo maždaug 60 centų už litrą.

A. Kondrusevičiaus skaičiavimu, dėl brangstančių degalų ir didėjančių atlyginimų transporto įmonių pelningumas pernai sumažėjo apie vieną procentą, ir numatoma, kad nemažai daliai įmonių teks trauktis iš šios rinkos.

„Mažeikių naftos” generalinio dirketoriaus Mareko Mročkovskio tvirtinimu, brangūs degalai yra ne tik Lietuvos problema, jie brangsta atsižvelgiant į susiklosčiusią padėtį pasaulio rinkose.

„Mažeikių nafta” užima apie 90 procentų Lietuvos didmeninės rinkos, tačiau, kita vertus, nėra jokių apribojimų importui iš Europos Sąjungos valstybių”, – sakė M. Mročkovskis.

Jis mano, kad degalų kainos, pavyzdžiui, Latvijoje yra mažesnės nei Lietuvoje ne vien dėl „Mažeikių naftos” kaltės. Esą degalinės Lietuvoje taiko didesnį antkainį degalams nei Latvijoje.

„Akcizų politika paseno”

Gintaras DIDŽIOKAS, Europos Parlamento narys

Kylančias degalų kainas, kurios smogė daugelio Europos šalių ekonomikoms, įmanoma sumažinti tik Europos Tarybai sutarus dėl akcizo mokesčio politikos persvarstymo. Streikai ir blokados, kurias per pastarąsias tris savaites surengė prancūzų žvejai, šimtai britų sunkvežimių vairuotojų bei kuriems ruošiasi Ispanijos, Italijos, Portugalijos ir Graikijos žvejai, Lietuvos vežėjai ir kitų profesijų atstovai rodo didelį Europos piliečių nepasitenkinimą esančia degalų apmokestinimo politika. Akivaizdu, kad didėjančios kuro kainos turi įtaką ir augančioms maisto kainoms. Dėl to problema tampa dar aktualesnė.

Nors kainos kyla visur, JAV jos gerokai mažesnės nei Europoje, kuri taiko žymiai didesnius mokesčius. Iki šiol nesame pasiekę tokio degalų apmokestinimo akcizu lygio, dėl kokio įsipareigojome stodami į ES. Tačiau privalome suvokti, kad akcizai Europoje buvo įvesti kai naftos kaina tesiekė 30 dolerių už barelį. Ši kainų politika jau paseno ir neatitinka šių dienų realijų, netgi, sakyčiau, tapo amorali Europos piliečių atžvilgiu.

Be minėtų priemonių, prie degalų kainų mažinimo gali prisidėti ir alternatyvių kuro rūšių gamybos ir naudojimo spartinimas bei kuro importo iš trečiųjų šalių muito panaikinimas.

REKOMENDUOJAME