Niekam nereikia naujos skalbyklės ar elektrinės viryklės. Didesnio televizoriaus irgi niekam nebeieško. Pirkėjų nesulaukiantys buitinės technikos pardavėjai priversti galvoti, kaip sutaupyti ir išgyventi.
Pristabdė veiklą Latvijoje
Liūdną vaizdą išvysime šiomis dienomis užsukę į kurią nors buitinės technikos parduotuvių: po salę slampinėja galvas panarinę konsultantai, o aplinkui nematyti nė vieno potencialaus pirkėjo. Šalį užklupę ekonomikos sunkumai neaplenkė ir šios prekybos srities.
Padėtis iš tiesų nekokia. Dar praėjusių metų rudenį „Topo centras” uždarė beveik dvi dešimtis parduotuvių Latvijoje. Tiesa, bendrovės „AG Group”, valdančios „Topo centro” parduotuvių tinklą, valdybos pirmininkas Aurelijus Rusteika tuo metu kalbėjo, kad veikla šioje šalyje tik pristabdoma, o ne nutraukiama. Ją numatoma atnaujinti, vos tik išauš geresni laikai.
Vis dėlto geresnių laikų dabar tenka laukti ne tik Latvijoje, bet ir Lietuvoje. Neseniai duris užvėrė sostinės Pilaitės mikrorajone įsikūrusi „Topo centro” parduotuvė.
Nutolo nuo miegalių
„Topo centro” parduotuvė Pilaitėje buvo atidaryta su naujuoju prekybos centru „Pupa”. Ji užėmė nemažą plotą antrame centro aukšte. Viltasi, kad vidutinio dydžio parduotuvė taps nauju miegamųjų rajonų gyventojų traukos objektu. Vis dėlto privilioti pirkėjų nepavyko.
Pasak „AG Group” komunikacijos projektų vadovės Astos Keibienės, atidarant šią parduotuvę tikėtasi, pritraukti naujakurių šeimas, tačiau žmonės apsipirkti vis tiek važiavo į didesnes parduotuves, todėl šioji nepateisino lūkesčių.
Planų uždaryti kitas parduotuves kol kas nėra. „Stebime rinką, nuolatos analizuojame situaciją, atsižvelgdami į pokyčius ketiname optimizuoti prekybos tinklų veiklą”, – apie būtinybę taupyti kalbėjo A.Keibienė. Išskirti, kokių taupymo priemonių bus imtasi, vadovė sakė šiuo metu negalinti.
Pirkinius renkasi neskubėdami
Buitine ir skaitmenine technika prekiaujančių parduotuvių dešimtyje šalies miestų turinčios „Avitelos” pardavimo vadovas Ramūnas Gudauskas sakė pastebėjęs, kad pirkėjai tapo atsargesni, pasikeitė jų pirkimo įpročiai.
„Pirkėjai rečiau įsigyja stambų daiktą spontaniškai. Jie vis dažniau renkasi ekonomiškus prietaisus, naudojančius mažiau elektros ar vandens. Taip pat pastebėjome, kad pirkėjai daugiau dėmesio kreipia į įrenginio kokybę, kiek ilgai jis galės veikti”, – teigė R.Gudauskas.
Po Naujųjų metų „Avitelos” parduotuvėse smarkiai krito kompiuterių pardavimas. R.Gudauskas tai sieja su panaikinta lengvata naujiems kompiuteriams. Pašnekovas pasidžiaugė bent jau tuo, kad labiau perkami kompiuterių priedai.
Imasi skubių priemonių
Kitas buitine technika prekiaujantis tinklas „Elektromarkt” jau suskubo griebtis antikrizinių veiksmų.
„Nesiruošiam sėdėti sudėję rankų, nes laikas bėga ne mūsų naudai, todėl veiklos sąnaudas reikia mažinti nedelsiant. Planuojame iš naujo derėtis dėl nuomos sutarčių, peržiūrėti kai kurių parduotuvių darbo laiką, esame numatę ir mažinti etatus”, – informacija apie pokyčius dalijosi bendrovės „Elektromarktas” generalinis direktorius Ruslanas Šaraškinas.
Anot jo, šioks toks pardavimo pagyvėjimas fiksuotas šventiniu laikotarpiu, tačiau sausį jis gerokai krito, o paskutinėmis vasario savaitėmis smuko dar labiau. Žmonės visai neperka stambiosios buitinės technikos: šaldytuvų, skalbyklų, televizorių, šiek tiek geresni reikalai su smulkia virtuvine technika, kitais nebrangiais elektronikos prietaisais.
Paklaustas, ar pirkėjų nebandoma vilioti nuolaidomis ar akcijomis, R.Šaraškinas teigė, kad ir kokia buitinės technikos kaina būtų, ji nieko nebelemia. „Skystųjų kristalų televizorius šiandien kainuoja mažiau už kostiumą, o jo vis tiek niekas neperka. Tai jau psichologinės priežastys”, – įsitikinęs „Elektromarkto” vadovas.
Pigiau ne tik mėsa
R.Šaraškino žiniomis, su smukusio vartojimo sukeltomis problemomis susiduria ir šalių kaimynių buitinės technikos pardavėjai. Beje, pašnekovas pabrėžė, kad daugiau kaip penktadaliu lito atžvilgiu nukritus Lenkijos zloto kursui šioje šalyje gaminamos ir parduodamos prekės atpigo. Jų patrauklumą dar labiau didina besitęsiantis išpardavimas, tad šioje šalyje galima įsigyti ne tik pigesnės mėsos, bet ir didesnių pirkinių.
Po Naujųjų metų Lenkijoje kai kurie tinklai nusprendė pratęsti akcijas ir išpardavimus. Pavyzdžiui, prekybos tinklas „Media Markt” paskelbė, kad sausio–vasario mėnesiais kai kurių prekių kainos bus sumažintos iki 50 proc. Prekybos tinklas „Eldom” kainas sumažino apie 30 proc. Pavyzdžiui, „Samsung” namų kino sistema sausį atpigo nuo 719 zlotų iki 599 zlotų. Dulkių siurblys „Philips” – nuo 719 iki 449 zlotų.
Prekybos tinklas „Neonet” irgi pradėjo taikyti nuolaidas, tačiau pasirinko kitokią taktiką: parduotuvėse iki 10 proc. atpigintos beveik visos prekės. Tiesa, pasak šio prekybos tinko rinkodaros direktorės Joannos Konopek, cituojamos dienraščio „Dziennik”, nežinia, kiek ilgai bus taikomos šios nuolaidos, nes dėl gana sunkios ekonominės padėties gamintojai nori didinti prekių kainas.
Buitinės technikos kainos
Vidutinio dydžio šaldytuvo kaina Lenkijos buitinės technikos parduotuvėse siekia 550–800 litų (Lietuvoje – 800–1200 litų), skalbyklių kainos prasideda nuo 500 litų (Lietuvoje – nuo 700 litų), o 40 colių įstrižainės skystųjų kristalų televizorių galima įsigyti už mažiau negu 1,5 tūkst. litų (Lietuvoje – nuo 2 tūkst. litų).