Karštas vanduo per naktį pabrango dvigubai. Tai ne Vyriausybės reformų padarinys ir ne rožinė šilumininkų svajonė.
Su tokia realybe šį mėnesį susidūrė dar pavasarį „pigesnį” karšto vandens paruošimo būdą pasirinkę vilniečiai.
Pamatęs patyrė šoką
„Pradėti reikėtų nuo balandžio mėnesio. Tuomet reikėjo pasirinkti karšto vandens įsigijimo būdą – su arba be tarpininkų. Aišku, mes pasirinkome be tarpininkų. Buvo surinkti namo gyventojų parašai. Tikėjomės, kad toks būdas, kai šaltą vandenį tiekia vandens tiekėjas, o jį šildo „Vilniaus energija”, bus pigesnis. Bet nieks mums neatpigo. Pažiūrėkit balandžio ir gegužės sąskaitas – tokios pačios. O šį mėnesį tiesiog siaubas”, – griebėsi už galvos Apkasų gatvės 21 namo įgaliotinis Jonas Baleiša.
„Aš nė vienos sąskaitėlės neišmetu. Visos jos čia”, – siekdamas iš spintos dokumentų pluošto negarsiai kartojo pašnekovas. Jau kelerius metus namo problemas sprendžiantis vyras prisipažino, kad pastaroji sąskaita už karštą vandenį jį suglumino. Rugsėjo mėnesį 1 kub. m karšto vandens suvartojęs vyriškis pasirengė pakloti už jį įprastą sumą – 15,73 lito (su PVM).
Tačiau iš „Vilniaus vandenų” gautas papildomas pranešimas privertė griebtis už širdies. Namo įgaliotinis apstulbo iš „Vilniaus vandenų” gavęs dar 29,54 lito sąskaitą už 7 kub. m šalto vandens, kuris buvo šildomas ir paverčiamas karštu nuo gegužės.
Šitaip kubinis metras vandens šį mėnesį vyriškio šeimos biudžetą patuštins daugiau nei 40 litų.
„Taip, sutinku, kad pasirinkome tokį kainos formavimo būdą. „Vilniaus vandenys” tiekia mums vandenį, o „Vilniaus energija” jį šildo. Tačiau visus keturis mėnesius būdavo sąskaita tik iš „Vilniaus energijos”, o kur buvo tie „Vilniaus vandenys” keturis mėnesius? Dabar sudeda visus mėnesius, ir kaip perkūnas iš giedro dangaus ta sąskaita”, – kalbėjo J. Baleiša.
Gyventojai eina virtinėmis
Su pastarojo mėnesio sąskaitomis J. Baleišos buto slenksčius mina pasipiktinę ir sutrikę gyventojai. Milžiniškas sąskaitas už karštą vandenį gavo dar 59 namo įgaliotinio kaimynai. „Sako, rinkomės pigų būdą, o kas dabar? Tu įgaliotinis, tu paaiškink. O ką aš paaiškinsiu, kai kažkokia nesąmonė išeina”, – retoriškai klausė pašnekovas.
Jis prisipažino ne kartą skambinęs į „Vilniaus vandenis” ne tik dėl staiga po keturių mėnesių lyg iš dangaus nukritusios sąskaitos, bet ir dar dėl kelių „naujovių”. Negi ir čia gyva patarlė, kaip svarstė įgaliotinis, kad viščiukus skaičiuoja rudenį?
„Vandens ir šilumos tiekėjai naujus mokesčius taip pat rudenį įveda? Lyg maža būtų prasidedančio šildymo sezono, kai šimtus reikės mokėti, tai paskutinis mėnuo prieš šildymą irgi kišenes ištuštins”, – piktinosi vyriškis.
Paprašė sumokėti už skaitiklį
„Maža to, šį mėnesį pabrango šaltas vanduo, tiesa, nedaug, tik 15 centų, iki 4,37 lito už 1 kub. m, ir svarbiausia – atsirado šalto vandens skaitiklio mokestis”, – skėsčiojo rankomis J. Baleiša.
Mokestis už skaitiklį, pasak pašnekovo, buvo diferencijuotas – 3,92 lito tiems, kuriems jį įrengė vandens tiekėjas, ir 2,37 lito tiems, kurie jį kadaise įsirengė savo lėšomis. J. Baleišai už skaitiklį liepta mokėti didesnę sumą, nors vyriškis turi visus įrodymus, kad skaitliuką įsigijo už savo pinigus.
„Liepė mokėti didesnę sumą. Skambinu nurodytu telefonu, klausiu kodėl, aš juk pats įsigijau? Sako, mes jums kompensavome. Kada jie man kompensavo ir kaip? Tegul įrodo. Dar prieš mėnesį parašiau jiems pareiškimą ir kol negavau argumentuoto atsakymo, mokėti nesiruošiu”, – pabrėžė pašnekovas.
Dalia Maželienė, UAB „Vilniaus vandenys” Kokybės skyriaus vadovė:
Nuo 2010 m. gegužės gyventojams, pasirinkusiems karšto vandens tiekimo būdą, kai vanduo ir vandens pašildymo paslauga perkama tiesiogiai iš tiekėjų, bendrovė „Vilniaus energija” ėmė siųsti sąskaitas tik už vandens pašildymą. Už pašildymui sunaudotą šaltą vandenį sąskaitos gyventojams siunčiamos nebuvo ir todėl žmonės negalėjo mokėti už jį, nors „Vilniaus energija” vandenį pašildyti gaudavo iš „Vilniaus vandenų”.
2011 m. birželio 17 d. Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nutarimu šių metų rugpjūčio 16 d. bendrovės „Vilniaus vandenys” ir „Vilniaus energija” pasirašė bendradarbiavimo sutartį, pagal kurią gyventojams buvo išsiųstos sąskaitos už šaltą vandenį, tiektą karštam vandeniui ruošti, už keturis šių metų mėnesius (gegužę, birželį, liepą, rugpjūtį).
„Vilniaus vandenų” logotipas ant informacinio pranešimo buvo uždėtas „Vilniaus energijos” iniciatyva.
Kalbant apie naują mokestį – pardavimo kainą, kurią gyventojai dažnai vadina abonementiniu mokesčiu: jis iš tiesų atsiras mokėjimo pranešimuose, kuriuos pateiksime už šių metų rugsėjį suteiktas paslaugas, tačiau kol kas tokie pranešimai neišsiųsti. Šių metų rugsėjį bendrovės paslaugų vartotojams buvo išsiųsti mokėjimo pranešimai, kurie buvo tik informacinio pobūdžio apie geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo kainų pokyčius.
Rimantas Germanas, „Vilniaus energijos” komercijos direktorius:
Čia yra „Vilniaus vandenų” sąskaita. Nieko nežinau, pirmą kartą matau tokią. Ir Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija taip nusprendė, kad jie turi patys siųsti gyventojams šalto vandens, kuris buvo pašildomas, sąskaitas.
Esmė ta, kad valstybės institucijos nesugalvojo, kaip sureguliuoti įstatymus, ir išėjo toks nesusipratimas. Kiti miestai išsprendė tą problemą, ten jau nuo seno šalto vandens sąskaitas siunčia vandens tiekėjai, o tie, kas gamina šilumą, siunčia sąskaitą tik už šilumą. Vilnius tos problemos neišsprendė.